Våra försäljningsvillkor för privatpersoner ligger längre ner på sidan. Klicka här för att komma dit.
Allmänna försäljningsvillkor – företag
Tillämplighet
1. Dessa allmänna försäljningsvillkor gäller mellan Kunden och Theofils (”Säljaren”) såvida parterna inte skriftligen överenskommit annat.
När uttrycket ”skriftlig(t)” eller ”skriftligen” används i dessa bestämmelser avses därmed en handling underskriven av båda parter eller brev, e-post eller andra kommunikationsformer som parterna har kommit överens om.
Förpackning
2. Priser i offert/anbud och avtal skall, om inte annat anges, avses innefatta Säljarens standardförpackning.
Produktinformation
3. Uppgifter i av Säljaren tillhandahållet marknadsföringsmaterial samt i prislistor och annan produktinformation är bindande endast i den utsträckning avtalet uttryckligen hänvisar till dem.
Offert och orderbekräftelse
4. Säljarens offert eller anbud gäller, med de undantag som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor samt om inte annat anges i offerten, i 30 dagar från offertens/anbudets datum. Offerten/anbudet är bindande med reservation för mellankommande avtal och gäller endast för odelad beställning.
5. Orderbekräftelse från Säljaren som Kunden inte skriftligen anmärkt mot inom 8 dagar efter bekräftelsens datering, skall anses vara godkänd i dess helhet av Kunden.
Priser och betalning
6. Alla priser baseras på de för Säljaren gällande anskaffnings- eller tillverkningskostnaderna på dagen för Säljarens offert/anbud respektive orderbekräftelse. För det fall dessa kostnader därefter skulle komma att öka på grund av prisändring från Säljarens leverantör, ändrade tull-, frakt eller försäkringskostnader, ändrade valutakurser eller andra orsaker som ligger utanför säljarens kontroll, förbehåller sig Säljaren rätten att i motsvarande utsträckning höja avtalat pris. Säljaren är skyldig att omgående underrätta Kunden om prisförändringar.
7. Ökade hemtagningskostnader föranledda av Kundens uttryckliga begäran om omgående leverans betalas av Kunden.
8. Alla priser gäller exklusive mervärdesskatt eller liknande skatter och/eller avgifter. Frakt- och eventuella emballagekostnader ingår inte i priset om inte annat har avtalats.
9. Betalning skall ske inom 30 dagar från fakturadatum om inte annat har avtalats.
10. Om Kunden ställer in betalningarna, försätts i konkurs, träder i likvidation, blir föremål för företagsrekonstruktion eller annars är på obestånd, har Säljaren rätt att stoppa leverans och ställa som villkor för leverans att Kunden betalar kontant eller ställer fullgod säkerhet för det avtalade priset och övriga kostnader som skall betalas av Kunden. Säljaren förbehåller sig rätten att utföra sedvanlig kreditbedömning av Kunden, även innefattande inhämtande av kreditupplysning, samt att med anledning av denna bedömning fordra att Kunden betalar kontant.
11. Säljaren har rätt att innehålla leverans om Kunden underlåter att betala. Godset förblir Säljarens egendom till dess att det blivit till fullo betalt, i den utsträckning som sådant äganderättsförbehåll är giltigt enligt lag.
12. För det fall Kunden inte betalar inom föreskriven tid, eller inom den tid som annars särskilt har avtalats, skall dröjsmålsränta utgå uppgående till vid var tid gällande referensränta med tillägg av 8 procentenheter, samt dröjsmålsavgift enligt information på fakturan. Om betalning inte sker inom sextio (60) dagar från förfallodagen, trots påminnelse, äger Säljaren – utan hänsyn tagen till vad som stadgas i första stycket – rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan genom skriftligt meddelande till Kunden.
13. Anmärkning mot faktura skall för att kunna prövas, framställas inom 8 dagar från fakturadatum.
Leveranstid och försening
14. Leverans skall ske i enlighet med vad som föreskrivits i orderbekräftelsen. Utöver den i det individuella avtalet fastställda leveranstiden är Säljaren vid behov berättigad till förlängning av leveranstiden med ytterligare en fjärdedel av den avtalade leveranstiden, dock minst en vecka och högst en månad. Leverans har skett i rätt tid om godset inom leveranstiden (eller ny leveranstid efter förlängning) antingen avhämtats/avsänts eller anmälts färdigt för avhämtande/avsändande.
15. Har ingen leveransklausul avtalats, skall leveransen ske fritt Säljarens lager, Jönköping, enligt vid avtalets ingående gällande INCOTERMS. För det fall Säljaren i avtalet uttryckligen har åtagit sig att ombesörja transport och försäkring av godset, debiteras Kunden de kostnader som följer därav. Vid frakter utanför Sverige gäller annan taxa. För mer information kring utlandsfrakt kontakta orderavdelningen.
16. Säljaren ansvarar inte för försenad leverans som beror på förhållanden hos Säljarens leverantör om omständigheterna som leder till att leveransen försenas ligger utom Säljarens kontroll.
17. Säljaren skall underrätta Kunden om befarad förändring av leveranstidpunkt på hela eller delar av leveransen.
18. Till den del avtalad leverans avser unika produkter (dvs. produkter som inte ingår i Säljarens ordinarie sortiment) saknar Kunden hävningsrätt för det fall leveransen skulle vara försenad och förseningen beror på orsaker som ligger utanför Säljarens kontroll. I den utsträckning avtalad leverans avser standardprodukter har Kunden hävningsrätt om förseningen överstiger 8 dagar utöver den förlängningstid som Säljaren är berättigad till enligt punkt 14.
Mottagningskontroll, fel eller brist
19. Kunden skall vid godsets mottagande göra en mottagningskontroll. Kundens mottagningskontroll skall bl.a. omfatta avstämning av mottaget gods mot följesedel samt kontroll av utifrån synliga skador på godset och dess förpackning. Eventuella avvikelser i mängd samt konstaterade skador skall anmälas till transportören och noteras på fraktsedeln när godset kvitteras. Kunden skall vid mottagandet även i övrigt undersöka godset på sätt som är brukligt och i överensstämmelse med Köplagen.
20. Anmärkning mot levererad mängd skall göras inom 8 dagar från godsets mottagande. Anmärkning mot kvalitet, toleranser m.m. skall göras omedelbart efter det att avvikelsen upptäckts, dock senast 1 månad från det att godset mottagits. Underlåter Kunden att göra sådan anmärkning inom föreskriven tid, trots att Kunden upptäckt eller borde ha upptäckt avvikelsen, förlorar Kunden rätten att göra felpåföljder gällande.
21. Anmärkning enligt punkt 20 skall ske skriftligt utan oskäligt uppehåll efter att felet visat sig, och innehålla uppgift om avvikelsens art respektive bristens omfattning.
22. Visar sig gods vara behäftat med fel är Säljaren skyldig att inom skälig tid kostnadsfritt ersätta, reparera eller omarbeta det levererade godset. Det står Säljaren fritt att välja vilken av åtgärderna denne skall vidta. Säljaren har dock inget ansvar för fel som beror på omständigheter som ligger utanför Säljarens kontroll. Omständigheter hos Säljarens leverantör skall anses ligga utanför Säljarens kontroll.
23. Säljarens ansvar för fel enligt punkt 22 omfattar endast fel som visar sig inom ett år från den dag godset levererades.
24. Om Säljaren inte inom skälig tid avhjälper fel som anges i punkt 22, har Kunden rätt att häva avtalet avseende den del av leveransen som belastas av felet. Denna Kundens hävningsrätt omfattar hela leveransen om den del som är behäftad med fel är en väsentlig del av leveransen och syftet med leveransen genom felet förfelas. Kundens hävningsrätt inträder som tidigast fyra veckor efter det att felet skulle ha avhjälpts.
25. Utöver vad som föreskrivs i punkterna 22-24 har Säljaren inte något ansvar för fel eller för underlåten ersättningsleverans m.m. Detta gäller varje förlust som felet eller underlåtenheten kan orsaka som exempelvis produktionsbortfall, utebliven vinst och annan ekonomisk följdförlust.
Avbeställning
26. Avbeställning av ännu inte levererat gods får endast ske efter skriftligt godkännande från Säljaren. För det fall Säljaren godkänner avbeställningen äger Kunden endast rätt till ersättning för erlagt pris. Kunden skall, med undantag för erlagt pris, helt kompensera Säljarens förlust med anledning av avbeställningen.
Retur
27. Retur av skadat eller felaktigt gods får ske först då Säljaren godkänt retur.
28. Vid retur av godset skall godset levereras åter till Säljaren på Kundens bekostnad med originalförpackning och i samma skick godset hade då det levererades till Kunden. Om så inte sker krediteras inte godset. Då godset returneras skall kopia av faktura eller kvitto bifogas.
29. Då Säljaren har godkänt retur, trots att fel i gods eller leverans inte föreligger, krediteras Kunden fakturavärdet med avdrag för 20 procent samt en returhanteringsavgift på 250 kr. För leverans av godset till Säljaren gäller vad som stadgas därom i punkten 28. Gods som inte tillhör Säljarens lagersortiment krediteras endast om Säljarens leverantör accepterar returen.
Ändring av och/eller tillägg till order
30. Ändring av och/eller tillägg till order godtas endast om ändring eller tillägg sker på samma arbetsdag som den ursprungliga tidpunkten för orderläggning. Därefter betraktas ändringar och tillägg att betraktas som ny order.
Ansvar för sakskada orsakad av levererat gods (produktskada)
31. Säljaren ansvarar inte för skada som godset orsakar på fast eller lös egendom eller följderna av sådan skada om skadan inträffar då godset är i Kundens besittning. Kunden skall hålla Säljaren skadelös i den utsträckning Säljaren åläggs ansvar gentemot tredje man för sådan skada eller förlust som Säljaren enligt första stycket inte ansvarar för. Nämnda begränsningar i Säljarens ansvar gäller inte om denne har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet. Framställer tredje man krav mot Säljaren eller Kunden på ersättning för skada eller förlust som avses i denna punkt 31, skall den andra parten genast skriftligen underrättas härom. Säljaren och Kunden är skyldiga att låta sig instämmas till den domstol eller skiljenämnd som behandlar ersättningskrav mot någon av dem, om kravet grundas på skada eller förlust som påstås vara orsakad av levererat gods. Det inbördes förhållandet mellan Säljaren och Kunden skall dock alltid avgöras genom skiljeförfarande enligt punkt 39.
Befrielsegrunder (force majeure)
32. Följande omständigheter utgör befrielsegrunder om de medför att avtalets fullgörande hindras eller blir oskäligt betungande: arbetskonflikt och varje annan omständighet som parterna inte kan råda över, såsom eldsvåda, naturkatastrofer, och extrema naturhändelser, krig, mobilisering eller militärinkallelser av motsvarande omfattning, rekvisition, beslag, handels- och valutarestriktioner, uppror och upplopp, knapphet på transportmedel eller arbetskraft, allmän varuknapphet, inskränkningar i tillförseln av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från leverantörer, som orsakas av sådan befrielsegrund. Ovan nämnda omständigheter utgör befrielsegrund endast om deras inverkan på avtalets fullgörande inte kunde förutses då avtalet ingicks.
33. Part som vill åberopa omständighet som utgör befrielsegrund enligt 32, skall utan dröjsmål skriftligen underrätta den andra parten när sådan omständighet inträffar och när den upphör. Om befrielsegrund medför att parts fullgörande av avtalet försenas och detta är av väsentlig betydelse för andra parten har denne rätt att genast häva avtalet genom skriftligt meddelande. Oavsett vad som i övrigt gäller enligt dessa bestämmelser får part häva avtalet genom skriftligt meddelande till andra parten om avtalets fullgörande försenas mer än 3 månader av befrielsegrund som nämns i 32.
Prover, ritningar och tekniska beskrivningar
34. Av Säljaren tillhandahållna prover, ritningar och tekniska beskrivningar är och förblir Säljarens egendom och är skyddade av Upphovsrättslagen (1960:729) och utgör företagshemligheter enligt Lagen om skydd för företagshemligheter (1990:409). Materialet får inte kopieras, delges för tredje man eller på annat sätt användas på ett sätt som kan skada Säljarens intressen. Uppgifter om vikter, dimensioner, prestanda eller andra data som lämnats i kataloger, broschyrer ritningar eller annat informationsmaterial är ungefärliga och Säljaren förbehåller sig rätten att även under pågående leverans vidta sådana ändringar som betingas av materialfrågor, fabrikationsmetoder eller orsaker utanför Säljarens kontroll. Säljaren reserverar sig också för rena tryckfel i marknadsföringsmaterial.
Ansvarsbegränsning, garanti m.m.
35. Utöver vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor har Säljaren inte något ansvar för dröjsmål eller fel i godset. Säljaren har således inte någon skyldighet att på grund av dröjsmål samt fel eller brist i varan utge någon ersättning till Kunden för utgifter, produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan direkt eller indirekt förlust. Denna ansvarsbegränsning gäller dock endast under förutsättning att Säljaren inte har agerat grovt vårdslöst.
36. Publicerad information om Säljarens gods som härrör från Säljarens leverantörer utgör inte i sig någon garanti från Säljarens sida innebärande att godset till fullo motsvarar den information som leverantören lämnat. Det åligger således Kunden att själv förvissa sig om att godset uppfyller alla av leverantören angivna förutsättningar. Mångfalden av möjliga användningsområden för respektive gods samt utvecklingen av nya tillämpningar medför att Kunden själv noggrant skall bedöma godsets lämplighet för avsedd användning.
37. Säljarens vid varje tillfälle lämnade användningstekniska rådgivning motsvarar den kunskap som Säljaren vid varje tillfälle besitter om godset och dess användningsområden. Rådgivningen utgör således inte någon garanti eller utfästelse om godsets speciella egenskaper eller användningsområden. Det åligger således Kunden att själv förvissa sig om att godsets egenskaper är i överensstämmelse med Kundens speciella behov, produktionsförfarande och användningsområde.
38. Kompensation för eventuella reklamationer betraktas som goodwill från Säljarens sida och skall aldrig betraktas som ett erkännande av skuld eller fel med mindre än att Säljaren skriftligen medgivit sådan skuld eller sådant fel.
Tvist och tillämplig lag
39. Tvist i anledning av detta avtal skall slutligt avgöras genom skiljedom i enlighet med reglerna för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut för förenklat skiljeförfarande med en skiljeman. Skiljeförfarandet skall äga rum i Jönköping. Om tvisteföremålets värde understiger tre prisbasbelopp skall tvisten dock avgöras i allmän domstol med Jönköpings tingsrätt som första instans.
Kreditbedömning
40. Kreditbedömning görs vid kundregistrering och fortsättningsvis löpande, så länge kunden är Aktiv. Kunden anses vara Aktiv då order är lagd inom 12 månader alternativt så länge fakturor är obetalda.
På detta avtal skall svensk rätt tillämpas.